سازمان حقوق بشری ECPM در فرانسه خواستار تحریم کلی فوتبال ایران به دلیل اجرای حکم اعدام ورزشگاه نیریز فارس شد؛ درخواستی که به فدراسیون بین الملیل فوتبال (فیفا) ارجاع شده و دبیرکل این سازمان نیز نیز از آن حمایت کرده است.
به نوشته سایت فرانسوی SOfoot، فیفا اخیرا بندی به اساسنامه خود اضافه کرده که در آن با تکیه بر حقوق بشر، درصدد برخورد با کشورهایی است که در استادیوم‌های ورزشی مراسم اعدام برگزار می‌کنند.
نام ایران نیز به عنوان کشوری که اقدام به این کار کرده، در گزارش فیفا آمده است.
روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در استادیوم فوتبال شهر نیریز استان فارس، یک حکم اعدام اجرا شد که گزارش آن در اختیار فیفا قرار گرفت.
از این رو سازمان حقوق بشری ECPM در فرانسه به اجرای حکم اعدام در ورزشگاه نیریز اعتراض کرده و طی نامه‌ای به جیانی اینفانتینو رئیس فیفا خواستار آن شده تا با تحریم ایران، این کشور از از تمام رقابت‌های بین‌المللی حذف شود.
رافائل چنول هازان مدیر سازمان ECPM گفته است: «فیفا نمی‌تواند بگوید که به این رفتار بی‌توجه است. اگر من یک بازیکن بودم در جایی که یک انسان اعدام شده، بازی نمی‌کردم».
در واکنش به این رویداد‌ها، فاطما سامورا دبیرکل فیفا در نامه‌ای نوشت: «فیفا این اقدامات را محکوم می‌کند. من قصد دارم در آینده با فدراسیون فوتبال ایران درباره این موضوع مذاکره کنم و از طریق برنامه‌های خود جلوی این اقدام را خواهیم گرفت. ماده ۳ اساسنامه به فیفا این قدرت را می‌دهد که علیه این اقدامات عمل کنیم».